Een prettige sfeer, veel betrokkenheid bij de organisatie en ‘gewoon’ leuk werk: dat is typerend voor het werken bij Wasco. Dat blijkt in ieder geval uit het medewerkersbetrokkenheidsonderzoek (MBO-onderzoek). Dit onderzoek werd eind 2021 uitgezet onder onze bijna 500 medewerkers en is ingevuld door 313 van deze WasCollega’s. Eén van de belangrijkste vragen is de algemene tevredenheid over het werk, daar scoort Wasco een 8,5! Een cijfer waar we allemaal trots op mogen zijn.
Om dit vast te houden of zelfs te verbeteren, kijken we niet alleen naar wat goed gaat maar ook naar de verbeterpunten. Zo scoort de werkdruk bijvoorbeeld een 7,0. Nog steeds een mooie voldoende, dus van dit resultaat hoeven we niet wakker te liggen. Volgens Monique Valkenburg-Kok – zelf HR Manager bij Wasco – is dit wel een aandachtspunt voor de komende tijd: “we gaan binnen de afdelingen die aangeven dat de werkdruk hoog is, kijken wat dit precies betekent en hoe we dit kunnen verbeteren. We vinden het vooral belangrijk om hier samen met de collega’s over in gesprek te gaan, zodat we de juiste stappen kunnen zetten.”
Echte ambassadeurs
Verder valt vooral de hoge betrokkenheid bij Wasco op. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de Net Promotor Score (NPS). Deze score geeft aan hoe waarschijnlijk het is dat onze werknemers hun baan bij vrienden of familie zouden aanraden. Hieruit blijkt dat maar liefst 32% dit zou doen, echte ambassadeurs dus. “Daar ben ik heel trots op”, vertelt Monique. “In 2017 was dit nog 20%, dus je ziet een mooie stijging in de afgelopen jaren. Daarnaast geeft meer dan de helft – 54% om precies te zijn – aan dat ze tevreden zijn over het werk, maar zij hangen het iets minder aan de grote klok.”
We doen het samen
Die betrokkenheid zie je overal terug. Zo scoren ook de directie en de direct leidinggevenden met een 8,3 een hoog cijfer. “We zijn geen hele hiërarchische organisatie”, licht Monique toe. “Iedereen maakt deel uit van het team en dat zie je terug in deze score. In de zomer hadden we bijvoorbeeld een hele drukke periode bij het distributiecentrum. Vanuit de hele organisatie – dus ook de directie en iedereen op kantoor – sprongen we bij en zorgden we dat alle orders op tijd de deur uitgingen. We doen het hier dus echt samen. Wasco is ook ontstaan vanuit een familiebedrijf en dat merk je aan dit soort gebeurtenissen nog steeds. Ik weet nog dat onze oud-oprichter ooit tegen mij zei dat Wasco echt in je bloed gaat zitten. En hij had gelijk, je krijgt hier vanzelf een blauw hart.”